Vijf nieuwe sociale huurwoningen aan Comeniuslaan in Naarden

Woningstichting Naarden voegt 5 mooie, duurzame, sociale eengezinswoningen toe aan haar woningportefeuille. Op 11 juni tekende Woningstichting Naarden hiervoor een koop- en aannemingsovereenkomst met ontwikkelaar en bouwer Ten Brinke. Volgens planning zullen de toekomstige bewoners in de loop van 2026 de sleutel ontvangen.

Met de aankoop sluit Woningstichting Naarden aan bij de groeiende vraag naar betaalbare woonruimte. De woningen hebben een woonoppervlakte van ca. 85 m2, zijn gasloos en hebben minimaal een A++-energielabel. De sociale woningbouw is onderdeel van het nieuwbouwproject Comeniushof op het terrein van het voormalige tuincentrum aan de Comeniuslaan. Naast de sociale huurwoningen ontwikkelt en bouwt Ten Brinke hier ook tien luxe vrijesectorkoopwoningen. De gasvrije bouw past in het beleid van de woningstichting om uiterlijk 2050 de hele woningvoorraad van het gas te hebben.

Woningstichting Naarden is blij met de uitbreiding van haar woningvoorraad. Bestuurder Lilian Verheul: “De wachtlijst voor een sociale huurwoning in Naarden is al opgelopen tot 12 jaar. Met deze nieuwe woningen kunnen we nieuwe huurders verwelkomen en de doorstroming bevorderen. We vinden het ook belangrijk dat onze huurders een fijne plek hebben om te wonen. Deze woningen zijn dan ook van hoge kwaliteit en liggen in een prettige groene woonomgeving. Door de energiezuinige bouw zal de energierekening bovendien laag zijn, waardoor de woonlasten betaalbaar blijven.”

Het is voor het eerst sinds 2014 dat Woningstichting Naarden nieuwe woningen kan toevoegen aan haar woningvoorraad. Net als in heel Nederland stagneert de sociale woningbouw ook in de gemeente Gooise Meren. Om dit vlot te trekken heeft de gemeente afspraken gemaakt met projectontwikkelaars en woningcorporaties. Van elk nieuwbouwproject dat een projectontwikkelaar binnen de gemeente realiseert, moet 30% sociaal gebouwd worden. De corporaties nemen deze woningen af voor verhuur.