Ruilen van huurwoningen

Woningruil

Past uw huidige huurwoning niet helemaal meer bij uw woonwensen? Is uw huis te groot of te klein geworden, wilt u toch liever een tuin of een balkon, of een speeltuin om de hoek? Dan kunt u overwegen om uw huurwoning te ruilen met een andere huurwoning.

Voorwaarden voor woningruil

Wilt u ruilen? Dan hebt u toestemming nodig van uw verhuurder. U dient wel aan een aantal voorwaarden te voldoen.
  • Zowel u als uw ruilpartner wonen minimaal n jaar in de respectievelijke huidige en de te ruilen woning;
  • De grootte van het huishouden en het (gezamenlijk) inkomen van u en van de ruilpartner moeten passen bij uw beider nieuwe woningen;
  • Er mag bij beide woningen geen sprake zijn van huurachterstand.

Voorkom teleurstelling

Bij woningruil volgen wij de normale mutatieprocedure. Dat kan betekenen dat uw historische huurprijs wordt aangepast aan het huidige niveau dat bij de woning past. Het is daarom verstandig om eerst contact op te nemen met uw verhuurder vr u uw woning inzet voor woningruil. Daarmee voorkomt u teleurstellingen.

Ruilpartner gevonden

Op internet zijn er diverse websites waar ruilwoningen gezocht en aangeboden worden. Er zijn zowel landelijke als regionale websites waarop u in contact kunt komen met potentile ruilpartners.

Als u iemand heeft gevonden waarmee u woningruil wilt plegen, kunt u een verzoek tot woningruil indienen. Dit moeten beide partijen doen bij hun eigen verhuurder. Als huurder van Woningstichting Naarden kunt u het onderstaande formulier downloaden en ingevuld opsturen naar Woningstichting Naarden.

Woningruilformulier met verzoek tot woningruil

WoningNet: informatie over woningruil

Via de site van Woningnet (de woningruiler) kunt u nadere informatie vinden over woningruil. Kijk op: www.woningnetgooienvechtstreek.nl.

Voor informatie rondom woningruil en Woningnet kunt u ook contact opnemen met onze collega-corporaties: