Woningruil

Past uw huidige huurwoning niet helemaal meer bij uw woonwensen? Is uw huis te groot of te klein geworden, wilt u toch liever een tuin of een balkon, of een speeltuin om de hoek? Dan kunt u overwegen om uw huurwoning te ruilen met een andere huurwoning.

Voorwaarden voor woningruil

Wilt u ruilen? Dan hebt u toestemming nodig van uw verhuurder. U dient wel aan een aantal voorwaarden te voldoen.

• Zowel u als uw ruilpartner wonen minimaal één jaar in de respectievelijke huidige en de te ruilen woning;
  • De grootte van het huishouden en het (gezamenlijk) inkomen van u en van de ruilpartner moeten passen bij uw beider nieuwe woningen;
  • Er mag bij beide woningen geen sprake zijn van huurachterstand.

Voorkom teleurstelling

Bij woningruil volgen wij de normale mutatieprocedure. Dat kan betekenen dat uw historische huurprijs wordt aangepast aan het huidige niveau dat bij de woning past. Het is daarom verstandig om eerst contact op te nemen met uw verhuurder vóór u uw woning inzet voor woningruil. Daarmee voorkomt u teleurstellingen.

Ruilwoning aangeboden/gezocht

Op internet zijn er diverse websites waar ruilwoningen gezocht en aangeboden worden. Zo kunt u woningruil-kandidaten vinden op www.woningruil.nl of www.ruilmijnwoning.nl.

Woningstichting Naarden houdt geen lijst bij met woningruil-kandidaten.

Informatie over woningruil

Via de site van WoningNet kunt u meer informatie vinden over woningruil.

Verzoek tot woningruil aangeven

Als eerste stap dient u zelf op zoek te gaan naar een woningruil-kandidaat die een woning huurt waar u graag in wilt wonen en de woningruil-kandidaat graag in uw woning wil wonen.

Heeft u een woningruilpartner gevonden?
Als u iemand heeft gevonden waarmee u van woning wilt ruilen dan kunt u contact opnemen met een van onze medewerkers. Samen wordt bekeken of de woningruil kans van slagen heeft.